Friday, March 29, 2019

8. nädal - Kes on IT proff / IT juht?


Vanasti kui sa kuulsid sõna IT proff või IT juht, siis paljudel seostus sellega mingi patsiga poissi kes arvutitega tegeles. Keegi ei teadnud, et mida ta täpselt teeb ja tavaliselt ilmus ta välja ainult siis kui midagi katki läks. Ta rääkis üldiselt vähe ja sellest vähesestki jäi tihti pool arusaamatuks. Stereotüübid kujutasid teda kui nohikut/erakut, kes eriti suhelda ei osanud ja kelle hobid olid tavaliselt üsnagi "eksootilised". Samas tehnilist taipu tal oli nii et igasugused probleemid leidsid enamasti ikka lahenduse (mitte küll alati sellise lahenduse mida sina soovisid kuid siiski).

Tänapäeval on IT juhi roll muutunud. Enam ei piisa sellest kui sa hästi arvutitega toime tuled. Lisaks sellele on soovitav et sul oleks ka mõningane ärialane haridus ja loomulikult peaks sa oskama hästi suhelda (nii et kabinetis sa ennast enam peita ei saa). Tihti pead sa suhtlema erinevate osapooltega (juhatus, personal, koostööpartnerid, teised IT juhid, firmad jne.). IT juhina töötad sina välja firma tehnoloogilise arengusuuna (ja tavaliselt viid ka ellu). Sa vaatad, et millised kitsaskohad su firmas esinevad mida saaks IT abil parandada (ja siis esitad need juhatusele koos sobivate lahendustega). Siit tuleb ka see äri pool mängu. Firma juhid (enamasti) ei jaga tehnilist pool nii hästi (selle pärast nad ju sinu palkasidki) nii et sul tuleb neile asjad selgeks teha sellist keelt kasutades millest nad aru saavad. Võtame lihtsa näite... sa lähed ülemuse jutule, et oleks vaja paarkümmend tuhat eurot backup lahenduse püstipanemiseks. Kui sa hakkad talle seletama, et see on "igaks juhuks" et kui midagi juhtub (ja hakkad jahuma "best practice-ist" ja et kõik suuremad firmad teevad seda jne), siis see ei pruugi talle kohale jõuda ("Aga asi ju töötab. Milleks veel sinna raha kulutada" - saad sa tõenäoliselt vastuseks). Palju parem on seda äri seisukohalt seletada... tood näite, et mis juhtub kui server viskab sussid püsti. Seletad kuidas see täpselt firmat mõjutab (andmed lähevad kaduma, töötajad ei saa tööd teha, asjad seiskuvad jne.) ja siis tood välja, et kui palju firmal tänu sellele raha kaduma läheks (saamata kasum, tekkinud lisakulud jne.). Firmajuhte üldjuhul huvitab ROI (Return On Investment)... ehk kui nad kulutavad X summa IT arenduse peale, siis nad tahavad näha kust ja kuidas see kulutatud summa neile raha juurde toob (või eelmise näite puhul raha kaotamist väldib). Rahast rääkides... tavaliselt IT juhid teevad kahte tüüpi vigu... kulutatakse liiga palju (et saada see kõige viimane/uuem tehnoloogia mida tegelikult vaja ei ole) või vastupidi... ei julgeta üldse raha kulutada (ah ma nägin küll, et selline probleem võib tulla aga ma ei tahtnud raha raisata).

Veel tuleb IT juhile kasuks oskus inimesi juhtida (ja motiveerida). Kui sa tahad IT-st teha karjääri (mitte lihtsalt töökohta), siis alustada võid sa madalalt pulgalt aga karjääriredelil tõustes tuleb sul ikkagi mõnda meeskonda vms. juhtida. See tähendab, et sa mitte ei jaga ainult ülesandeid/käske vaid pead ka töölisi motiveerima et nad endast parima annaks. Juhipositsioon nõuab veel ka seda, et sa näeksid nö. suurt pilti (et sa saaksid aru kuidas asjad kokku sobivad, üksteist mõjutavad jne.) ja et sa oleksid võimeline otsuseid tegema (ning nendega kaasnevat vastutust võtma). Kui vaadata tööpakkumisi näiteks siis tihti võib sealt leida selliseid sõnu nagu näiteks "tulemustele orienteeritud", "järjekindel", "hea suhtleja", "isemajandav" jne. Juhipositsioonil sa tihti ei keskendu mitte tänasele vaid sellele, et kus firma on 3, 4 või 5 aasta pärast (või koguni 10). Juhipositsioon muidugi ei tähenda seda, et sa igapäevaste probleemidega ei tegeleks... sinu all võib ju terve IT meeskond olla aga vahest lihtsalt pead sa ka ise näiteks võrgukaablit vedama vms. sest asi tuleb ära teha ja kedagi teist ei ole hetkel käepärast.

No comments:

Post a Comment