Wednesday, February 20, 2019

3. nädal - MMORPG-d ja World of Warcraft

Iga kord kui tehakse mõni uus MMORPG (Massively Multiplayer Online Role-Playing Game), siis võrreldakse seda paratamatult World of Warcraftiga (edaspidi WoW). Tegemist ei olnud küll kohe kindlasti mitte esimene MMORPG aga ta on üks tuntumaid.

World of Warcraft tuli välja aastal 2004 ja mis tegi selle mängu väga populaarseks oli see, et arendajad mängisid ise erinevaid MMO-sid ning nad võtsid nendest üle asjad mis neile meeldisid. Samamoodi otsustasid nad ära muuta sellised asjad, mis neile ei meeldinud. Näiteks tol ajal oli tavaks, et kui su tegelane surma sai, siis sellega kaasnes üsnagi suur karistus aga WoW-is sai mängija suhteliselt kiiresti tagasi ellu ärgata ja mängimist jätkata. Sammuti muutsid nad mängu tempot kiiremaks, et ei oleks pikki vahesid kus sa pead ootama, et HP/MP punkte tagasi saada vms. (see muutis mängu algajasõbralikumaks). Vägagi populaarseks osutus ka see, et sa võisid mandri ühest otsast teise joosta ilma, et sa ühtegi laadimise ekraani näinud oleks (mandrite vahelisel liikumisel ja telepordil oli muidugi laadimine vajalik). Graafika oli (selle aja kohta) päris hea ning see koos hästi valitud taustamuusikaga aitas virtuaalsesse maailma sisse elada (mõnikord isegi niipalju et unustati tööle minna, magada, süüa jne.). Loomulikult ei olnud kõik täiuslik... esines igasuguseid bug-e ja mõned asjad olid lihtsalt halvasti disainitud aga kuna see mäng oli (vähemalt tol ajal) veidi algajasõbralikum kui teised mängud (ja oskas ennast reklaamida), siis said ka nö. casual gamerid sellest osa võtta. Oma tipppunktis (2014-2015) oli WoWil aktiivseid tellimusi (WoW oli kuumaksuga) üle 10 miljoni. Kuigi tegemist on ka tänapäeval ühe suurima MMORPG-ga, siis liigub asi silmnähtavalt allamäge ja alates 2015 a. nad oma tellimuste arvu ei avalda (kuigi spekuleeritakse, et hetkel on see kuskil 2 miljoni kandis).

Tänapäeval, kui mõni uus MMORPG välja tuleb, siis tavaliselt leiab internetist kahte tüüpi arvamusi. Esimesed ütlevad, et tegemist on WoWi klooniga ja teiste jaoks on tegemist WoW-i tapjaga... mäng mis viimaks WoW-i turult välja sööb... selliseid mänge on olnud küll ja küll, kuid siiamaani pole ühelgi asi õnnestunud (kuigi jälgides tänapäeva meediat jääb selline mulje, et Blizzard võib ise WoWile otsa peale teha oma halbade otsustega). Tihti unustatakse ära, et nii nagu WoW "laenas" paljusid elemente teistest MMO-dest, nii laenavad ka uued MMO-d WoW-ilt neid elemente mis nende arvates on head... seetõttu need mängud mis liiga palju laenavad, muutuvad WoW-i kloonideks ja need mis liiga vähe laenavad, neid võidakse küll kutsuda WoW-i tapjateks (sest esmapilgul on kõik uus ja erinev) aga suures pildis on tihti ka need elemendid eemaldatud, mida mängijad ühelt MMORPG-lt eeldavad.

Tänapäeval on aga MMORPG-d hakanud edasi arenema tavalise WoW-i mudeli juurest. Sellised mängud nagu näiteks Black Desert Online ja Blade and Soul liikusid standard võitlustüübi juurest rohkem action oriented võitlustüübi juurde. Standard võitlus oli selline, et kui sa nuppu vajutasid, siis arvuti kontrollis mingi hunniku tingimusi (kas sa oled piisavalt lähedal, kas on piisavalt mana jne.) ning kui kõik OK oli, siis vastane kaotas HP-d (Hit Points e. eluenergia)... rünnaku animatsioon oli lihtsalt selleks, et kasutaja näeks, et midagi toimus (tihti arvutati rünnaku tugevus enne kui animatsioon toimus). Ainuke asi mida sa sel juhul teha said oli see, et sa läksid nurga taha peitu (line of sight) või võtte alast välja enne kui rünnaku animatsioon algas (paljudel võtetel oli kõigepealt cast animatsioon ja siis rünnaku animatsioon). Asja mõte oli see, et kui võtte animatsioon juba käis, siis mängijal tihti ei olnud võimalik seda enam vältida (selleks, et osad võtted mööda läheksid või vähem haiget teeksid olid eri mängudes sellised näitajad nagu hit rating, dodge, evade, resist jne.). Action tüüpi mängudes aga hakkab animatsioon kohe nupu vajutusega pihta ja animatsiooni järgi on näha kas sa said vaenlasele pihta või mitte (relva suuruse, löögi animatsiooni jms. järgi). See lubab kiiremat ja osavõtlikumat (responsive) võitlust (action tüüpi võitluse ajal sa animatsiooni tihti tühistada ei saa aga selle eest on paljudele võtetele liikumine sisse ehitatud). Peale active combati on ka teisi asju, mida WoW ei taha omaks võtta... nagu näiteks player housing (Black Desert Online-s võid sa endale ja ka oma töölistele linna maja osta, tootmist arendada jne.) ja high-end graafika (kuigi välja tulles oli graafika ok, siis tänapäeva standardite kohaselt on WoW-i graafika ikka väga ajale jalgu jäänud). Viimasel ajal on hakanud ka MMO hübriide välja tulema... nagu näiteks Destiny, mis asetseb kuskil WoW-i ja Call of Duty vahel.

No comments:

Post a Comment