Thursday, April 25, 2019

11. nädal - Arendus- ja ärimudeli arvustus mõne firma/projekti näitel

Kahjuks peab nentima, et ma ei teadnud enne kursuse materjalide lugemist eriti midagi ei tarkvara arenduse- kui ka ärimudelitest. Agiilse tarkvara arenduse (Scrum) valisin ma eelkõige selle pärast, et see on väga levinud (mis tähendab, et selle tundmine tuleb edaspidi kindlasti kasuks). Ärimudeliks valisin ma tarkvara kui teenuse.

Scrum-i puhul võtsin ma näidiseks Salesforce-i. See tundus eriti huvitav, sest nad ei kasutanud mitte Scrum-i algusest peale, vaid nad alustasid kosemudeliga. Nad tundsid omal nahal, et miks kosemudelit enam eriti palju ei kasutata ja miks agiilsed mudelid nii populaarsed on. Alguses oli neil nii väike meeskond, et kõik arendajaid mahtusid ühe laua taha ära, mis muutis ka tarkvara arendamise lihtsamaks. Kui nad aga kasvasid ja nende pilvepõhised teenused järjest keerulisemaks muutusid, hakkasid ka probleemid ilmnema. Näiteks kui nad alguses tegid 4 korda aastas suuremaid versiooniuuendusi, siis aastaks 2006 (millal nad Scrum-ile üle hakkasid minema) suutsid nad vaevalt ühe uuenduse aastas teha. Arvestades et pilve üks suuremaid eeliseid ongi see, et uuendusi lisada on väga lihtne (sest kõik kasutavad serveris olevat versiooni), siis hea märk see ei olnud. Nad vaatasid, et praegune süsteem lihtsalt ei tööta. Peale Scrumile üle minekut toimuvad nende uuendused täpselt plaanipäraselt (4x aastas).

Mida see Scrum endast siis täpselt kujutab? Selle lahti kirjutamiseks tuleks üks (või isegi mitu) eraldi postitust teha nii et ma panen siia lihtsalt ühe video, mis seda seletab (video on ingl. keeles).

Tulles nüüd tagasi Salesforce näite juurde, siis Scrum andis neile 3 suurt eelist: läbipaistvuse ning motivatsiooni ja tootlikkuse tõusu. Väikese meeskonnaga on lihtne olla läbipaistev aga suurega muutub asi keeruliseks. Seda probleemi leevendab pidev suhtlemine... olgu see siis kas igapäevaste lühikokkuvõtetena, tabelina seinal (mis näitab kui kaugel keegi järjega on) või iga Sprindi lõpus tehtava kokkuvõte näol. Läbipaistvuse kohapealt on silmapaistev see, et nad näitavad klientidele viimase 30 päeva jooksul toimunud probleeme (mida tavaliselt firmad üritavad varjata). Kui alguses tegi asju lihtsamaks fakt, et üks inimene (või grupp) tegi kõik otsused, siis suuremates projektides hakkas see arendajate loovust piirama. Scrum aitas sellega, et vastutus (ja sellega kaasnev otsustusõigus) jagati meeskondade vahel ära. Loomulikult pidid nad üldist plaani järgima aga vähemalt oli neil mingisugune kontroll oma töö üle ja ei pidanud ülevalt poolt tulevat "Jumala sõna" ootama. Kolmas eelis tuli ka Salesforce enda jaoks üllatusena. Nimelt Scrum andis töötajatele veidi rohkem kontrolli ja jagas töö väiksemateks osadeks...  tänu sellele tekkis palju tihedamini selline tunne, et nad saavutasid midagi. See suurendas töö rahulolu mis omakorda suurendas tootlikust.

Nagu alguses mainitud sai, valisin ma ärimudeliks tarkvara kui teenuse (Software As A Service, edaspidi SAAS). Lühidalt võib öelda, et SAAS on tarkvara (õigemini selle kasutusõiguse) pakkumine teenusena. Teisisõnu... sa maksad kuumaksu (vms.) ja selle eest saad sa ligipääsu nende serveris olevale tarkvarale (tavaliselt läbi veebibrauseri). Nagu igal asjal taeva all, on ka siin omad plussid ja miinused. Plussideks oleks näiteks sellised asjad nagu platvormist sõltumatus, inimeste vahelise koostöö soodustamine (katsu panna 5 inimest ühte wordi/exceli faili korraga muutma), asukohast/arvutist sõltumatus jne. Samamoodi on siin ka omad miinused... nagu näiteks fakt, et nende teenuste kasutamiseks peab tavaliselt internetiühendus olemas olema (mille kiirus võib mõjutada teenuse kvaliteeti), brauseri probleemid (mõni asi ei tööta IE peal näiteks või nõuab mingit pluginat vms.) ja siis muidugi igasugu seadusandlikud nõuded (näiteks kus/kes võib hoiustada delikaatseid isikuandmeid jms.) Selle kohta toon ma kohe ühe näitena Euroopa isikuandmete kaitse üldmääruse, mis ütleb, et kolmandatesse riikidesse võib edastada isikuandmeid ainult siis kui on täidetud teatud tingimused. Seega isegi kui me võtame mõne kohaliku teenuse nagu näiteks Stuudium, siis nemad (niipalju kui mina tean) kasutavad Amazoni (AWS) oma andmete hoidmiseks (mis kohe kindlasti ei asu Eestis). Seega pead sa veenduma, et ka teenuse pakkuja vastab nendele nõudmistele mis sulle esitatakse.

Salesforce keskendub pilvepõhisele CRM (Customer Relationship Management) tarkvarale. Nende tugevus seisneb selles, et nende teenuseid on võimalik kiiresti kasutusele võtta, lihtsalt seadistada ja nad ühtivad paljude teiste platvormide / ärilahendustega. Suur osa nende sissetulekust pärineb Sales Cloud ja Service Cloud teenustel aga neil on ka terve rida muid pilveteenuseid. Kui te tahate lähemalt Salesforce-i ärimudeliga tutvuda, siis rohkem infot leiate te siit (ingl. k).

No comments:

Post a Comment